ΠΩΣ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΩ ΜΙΑ DIGITAL MARKETING ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ?

ΠΩΣ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΩ ΜΙΑ DIGITAL MARKETING ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ?

Τι είναι μια ψηφιακή στρατηγική;

Με τον όρο Ψηφιακή Στρατηγική (Digital Marketing Strategy), ορίζεται “η καθιέρωση ενός συνόλου πρακτικών και στόχων που καθοδηγούν τους μακροπρόθεσμους ψηφιακούς στόχους και εφαρμόζονται σε όλα τα ψηφιακά κανάλια στα οποία αλληλεπιδρά το κοινό-στόχος σου.   ( Digital Marketing Institute)

 

Στρατηγική & Τακτικές

Υπάρχει μια σημαντική διαφορά μεταξύ στρατηγικής και τακτικών που ακολουθούμε για την επίτευξη των στόχων μας η οποία τις περισσότερες φορές συγχέει τις δυο αυτές έννοιες.

Μια στρατηγική αποτελεί ουσιαστικά το “που θέλουμε να πάμε”, πρέπει να είναι επιτεύξιμη, ρεαλιστική και βάσει ενός στοχευμένου σχεδίου το οποίο θα σε φέρει πιο κοντά στον στόχο σου.

Σε αντίθεση με την στρατηγική, οι τακτικες αποτελούν συγκεκριμένα και καθορισμένα βήματα τα οποία πρέπει να ακολουθήσεις – εντός στρατηγικής – για την επίτευξη των στόχων σου. (Hubspot)

 

5 Βήματα Ψηφιακής Στρατηγικής

  1.  Αναγνώριση & Θέσπιση Στόχου Στρατηγικής (Identify Strategy Goal)
  2.  Αναγνώριση & Δημιουργία Ιδανικής Personas (Build Your Buyer Persona)
  3.  Αξιολόγηση Υπάρχουσας Ψηφιακής Παρουσίας (Digital Presence)
  4.  Επαναπροσδιορισμός Ψηφιακής Παρουσίας (Redefine Digital Presence)
  5.  Αξιολόγηση Digital Strategy / Αξιολόγηση Αποτελεσμάτων

 

Αναγνώριση & Θέσπιση Στόχου Στρατηγικής

Πρώτο βήμα για να δημιουργήσεις την digital marketing στρατηγική σου, είναι η αναγνώριση και η θέσπιση των στόχων που θέλεις να επιτευχθούν από αυτή. Για παράδειγμα, ένας ενδεικτικός στόχος θα μπορούσε να είναι η αύξηση του τζίρου στο ηλεκτρονικό σου κατάστημα (e-shop) κατά 30% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Ένας άλλος, ενδεικτικός στόχος που θα μπορούσε να ενταχθεί μέσα στην στρατηγική digital marketing που σχεδιάζεις, θα μπορούσε να είναι η αύξηση του μεριδίου αγοράς κατά 3% για τη νέα χρονιά ή ακόμα και η αύξηση της αναγνωρισιμότητας του brand σου, στο ιδανικό κοινό-στόχο (target group) ώστε να μπορεί να τοποθετηθεί ως “Top of Mind” σε αυτό.

Αφού βρεις και δημιουργήσεις τους στόχους – που θέλεις να φτάσεις – μέσω της digital marketing στρατηγικής σου, θα πρέπει έπειτα να δημιουργήσεις και να εστιάσεις στις digital marketing τακτικές αυτές που θα βοηθήσουν να επιτύχεις τον στόχο της ψηφιακής στρατηγικής σου.

Για παράδειγμα η δημιουργία μιας σειρά storytelling videos σε social media (π.χ Facebook & Instagram) θα αποτελούσε μια ιδανική επιλογή για να αυξήσεις την αναγνωρισιμότητα του brand σου στο επιθυμητό κοινό-στόχο.

Αναδεικνύοντας έτσι τα ανταγωνιστικά σου πλεονεκτήματα, τις λύσεις που προσφέρεις σε αυτό αλλά και το λόγο που θα πρέπει πλέον να αποτελείς την πρώτη επιλογή τους όταν σκέφτονται παραδειγματικά το industry που δραστηριοποιείσαι. Να είσαι δηλαδή Top of Mind, όπως προαναφέραμε και παραπάνω.

 

Αναγνώριση & Δημιουργία Ιδανικής Personas

Η δημιουργία της ιδανικής personas στην οποία θα πρέπει να στοχεύσεις και να προσεγγίσεις αποτελεί έναν ακόμα σημαντικό παράγοντα που θα πρέπει να εστιάσεις κατά την δημιουργία της ψηφιακής σου στρατηγικής.

Τι είναι όμως μια buyer persona;

Η περσόνα αγοραστή, γνωστή και ως buyer persona, είναι μια φανταστική αποτύπωση του ιδανικού πελάτη σου, βασισμένη σε έρευνα αγοράς και πραγματικά δεδομένα για τους υπάρχοντες πελάτες σου. (Digital Marketing Institute)

Για παράδειγμα, πιθανή ιδανική buyer persona, για ένα delicatessen bakery (φούρνο) θα μπορούσε να είναι η εξής:

 

Φύλο: Γυναίκα

Ηλικιακή Ομάδα: 29 – 46

Ενδιαφέροντα: Υγιεινή  διατροφή, γυμναστική, γιόγκα, πολυτελή αγαθά/ προϊόντα, ταξιδεύει συχνά (εξωτερικό), οδηγεί Mercedes-Benz, προσωπική ανάπτυξη, tech enthusiast και εθελοντισμό.

Τοποθεσία: Αθήνα & Κρήτη

Εκπαίδευση: Κάτοχος Προπτυχιακού ή Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών

Οικογενειακή Κατάσταση: Έγγαμη με παιδιά

Επαγγελματική Ιδιότητα/ Τίτλος: Επιχειρηματίας, Ελεύθερος επαγγελματίας, Διευθυντικό Στέλεχος

Tip (!): Το στάδιο δημιουργίας της ιδανικής buyer persona θα μπορούσε να τοποθετηθεί ως πρώτο βήμα για την δημιουργία της ψηφιακής μας στρατηγικής καθώς πολλές φορές βάσει αυτού καθ οδηγούμαστε στο να χαράξουμε της ευρύτερη στρατηγική μας. Μια στρατηγική καθαρά σχεδιασμένη, εστιασμένη και τροποποιημένη πάνω στο ιδανικό κοινό-στόχο μας.

 

Αξιολόγηση Υπάρχουσας Ψηφιακής Παρουσίας

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αξιολογήσουμε την υφιστάμενη ψηφιακή μας παρουσία. Η ψηφιακή μας παρουσία θα μπορούσε να διαχωριστεί σε 2 κατηγορίες.

Η πρώτη αναφέρεται στα κανάλια τα οποία η επιχείρηση σου έχουν το πλήρη έλεγχο. Γνωστή και ως “Own Media”. Όσα κανάλια ανήκουν δηλαδή σε σένα όπως για παράδειγμα το e-shop σου, to website σου, το application σου κ.τ.λ.

Η δεύτερη, αναφέρεται σε κάθε κανάλι στο οποίο επενδύεις ένα “x” ποσό για την περαιτέρω προώθηση και ανάπτυξη της επιχείρησης σου. Γνωστή και ως “Paid Media” κατηγορία. Στα Paid Media θα μπορούσαν να ενταχθούν κανάλια όπως η πλατφόρμα της Google (Google Ads), τα Social Media (π.χ Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn κ.α) καθώς και κάθε άλλη πλατφόρμα όπου υπάρχει χρηματική επένδυση.

Το ερώτημα που τίθεται εδώ είναι το εξής: “η ιδανική buyer persona μου βρίσκεται, αλληλεπιδρά και συμμετέχει με κάποιο τρόπο στα κανάλια αυτά”;

Ενδεικτικό παράδειγμα θα μπορούσε να αποτελέσει η ψηφιακή παρουσία ενός Recruiting Agency. To Agency έχει ψηφιακή παρουσία μέσω Twitter, Pinterest, Facebook και της ηλεκτρονική του σελίδας.

Έχοντας λοιπόν ανακαλύψει και δημιουργήσει την κατάλληλη persona για αυτούς, κατέληξαν στο ό,τι εν τέλει η ιδανική persona που στοχεύουν και προσπαθεί να προσεγγίσει μέσω της digital marketing στρατηγικής του βρίσκεται σε άλλα κανάλια. Όπως το LinkedIn ενώ το website δεν ανταποκρίνεται πλήρως στις προσδοκίες του κοινού-στόχου που ενδιαφέρεται να προσεγγίσει.

Έτσι, επιλέγει να επαναπροσδιορίσει την ψηφιακή του παρουσία για την οποία θα μιλήσουμε στο επόμενο βήμα.

 

Επαναπροσδιορισμός Ψηφιακής Παρουσίας (Redefine Digital Presence)

Κατά τον επαναπροσδιορισμό της ψηφιακής παρουσίας της επιχείρησης σου, διαμορφώνεις όλες εκείνες τις βελτιστοποιήσεις που απαιτούνται και έχουν επισημανθεί βάσει της digital marketing στρατηγικής σου.

Ενδεικτικά, μεταξύ άλλων επαναπροσδιορισμός θα μπορούσε να υλοποιηθεί στα παρακάτω:

  • Σε ποιά κανάλια θα έχεις παρουσία (π.χ Facebook, LinkedIn, Website/ e-shop κ.α)
  • Με τι περιεχόμενο (π.χ graphic, video, blog posts κ.α.)
  • Με τι συχνότητα (π.χ καθημερινά, εβδομαδιαία κ.τ.λ)
  • Για ποιο λόγο (π.χ αύξηση επισκεψιμότητας στο e-shop, αύξηση αναγνωρισιμότητας του brand, αύξηση αλληλεπίδρασης με χρήστες κ.α)
  • Με ποιον τρόπο (π.χ οργανικά, paid κ.τ.λ)
  • Επανασχεδιασμός e-shop/ website/ app κ.α

Έχοντας ολοκληρώσει τον επαναπροσδιορισμός της ψηφιακής παρουσίας σου, βάσει της digital marketing στρατηγικής σου, θα είσαι σε θέση να αξιολογήσεις σε βάθος χρόνου τα αποτελέσματα που θα λαμβάνεις καθώς και κατά πόσο αυτά ανταποκρίνονται στον λόγο ύπαρξης και δημιουργίας της στρατηγικής σου.

 

Αξιολόγηση Digital Marketing Strategy & Αποτελεσμάτων

Έχοντας ολοκληρώσει όλα τα παραπάνω βήματα, φτάσαμε στο στάδιο της συνολικής αξιολόγησης.

Κάθε στρατηγική καθώς και κάθε τακτική που ακολουθούμε θα πρέπει να αξιολογείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα και με συγκεκριμένα KPIs (Key Performance Indicators).

KPIs (!): KPIs είναι κάθε μετρήσιμη μεταβλητή  που χρησιμοποιεί μια ομάδα, όπως το τμήμα digital marketing, για να παρακολουθεί εάν επιτυγχάνονται ή όχι οι στόχοι που έχει θέσει βάσεις της digital marketing στρατηγικής της.

Αν για παράδειγμα ο στόχος μας είναι μια αύξηση του τζίρου στο ηλεκτρονικό μας κατάστημα κατά 7% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, μια τρίμηνη και εξάμηνη παρακολούθηση της προόδου επίτευξης του στόχου μας θα μπορούσε να μας βοηθήσει τόσο στο να κατανοήσουμε πιο ολοκληρωμένα το πόσο κοντά ή όχι είμαστε στην επίτευξή του όσο και το σε ποια σημεία της στρατηγικής και της ψηφιακής μας παρουσίας υπάρχει πιθανή ανάγκη για βελτιστοποίηση ή/και ριζική αλλαγή.

Κάθε στρατηγική και τακτικτική που εφαρμόζουμε θα πρέπει να είναι ευέλικτη,  να δέχεται δηλαδή άμεσα βελτιστοποιήσεις, χωρίς να επηρεάζεται άμεσα ο λόγος ύπαρξής της. Αυτό καθώς θα πρέπει να συμβαδίζει πάντα με τις τάσεις και τις ανάγκες της αγοράς ή ακομα και με περιπτώσεις όπου λόγω απρόσμενων και αντίξοων συνθηκών θα πρέπει να αναδιαμορφωθεί περιστατικά (π.χ μια απρόσμενη φυσική καταστροφή στην γεωγραφική αγορά δραστηριοποίησής μας κ.α).

 

Συμπεράσματα | Επίλογος

Για την δημιουργία μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής θα πρέπει να ληφθούν πολλές παράμετροι υπόψιν. Η διαμόρφωσή της μπορεί να επηρεαστεί από οικονομικο-πολιτικούς και νομικούς παράγοντες, από την ευρύτερη προσέγγιση marketing κ.α Απαιτεί βαθιά και στοχευμένη έρευνα αγοράς καθώς και κάθε άλλη διαδικασία που απαιτείται με σκοπό την πρόληψη αρνητικών συγκυριών που πιθανότατα να επηρεάσουν την ομαλή λειτουργία και βιωσιμότητα της επιχείρησης σου.

Ταυτόχρονα, θα πρέπει να είναι σε θέση στο να μπορεί να δεχτεί αναδιαμορφώσεις ή/και συμπληρωματικες ενισχύσεις κάθε φορά που απαιτείται ανάγκη.

Μια στρατηγική από μόνης της δε μπορεί να σου επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, καθώς αποτελεί ένα “ζωντανό οργανισμό” ο οποίος μεγαλώνει, τροποποιείται και αναπτύσσεται παράλληλα με την επιχείρηση σου.

Απαιτείται συστηματική αξιολόγηση και πιστή εφαρμογή, ώστε να μπορούν να αντληθούν ουσιαστικά αποτελέσματα για την απόδοσή και την εφαρμογής της.

Μια στρατηγική digital marketing αποτελεί απλά το μέσο που θα σε καθοδηγήσει πιο κοντά στην επίτευξη του στόχου σου. Χρειάζεται χρόνο για να φανούν τα αποτελέσματα της και αρκετή προσπάθεια από διάφορα τμήματα μιας επιχείρησης καθώς αποτελεί μια συνολική αποτύπωση των συνολικών στόχων προς επίτευξη ενώ πολλές φορές αποτυπώνει και το ευρύτερο vision μιας επιχείρησης.

Μείνε ενήμερος για όλα τα Digital νέα!

Επικοινωνησε μαζι μας

Ψάχνεις να διαβάσεις κατι παραπάνω? Δες τα παρακάτω άρθρα

To blog.roseblue.gr χρησιμοποιεί Cookies!

Χρησιμοποιούμε cookies, για να σου προσφέρουμε προσωποποιημένη εμπειρία περιήγησης. Κάνε «κλικ» στο κουμπί «Αποδοχή Όλων» και βοήθησέ μας να προσαρμόσουμε τις προτάσεις μας αποκλειστικά στο περιεχόμενο που σε ενδιαφέρει.

To blog.roseblue.gr χρησιμοποιεί Cookies!
Powered by NETMECHANICS